Słodycze kochają wszyscy lub prawie wszyscy. Jednak wiele osób walce o szczupłą sylwetkę próbuje unikać łakoci, całkowicie wykluczając je ze swojego jadłospisu. Niestety, nie zawsze to działa. Czy faktycznie jest konieczność całkowitego odstawienia słodkich przysmaków? Naukowcy twierdzą, że ludzkie pragnienie słodyczy jest całkowicie naturalne. Głównie ze względu na to, że jest to pierwszy smak, który poznajemy, czyli smak mleka matki. Jego słodycz nadaje zawarta w nim laktoza — cukier mleczny. Dopiero w dalszym etapie życia poznajemy inne smaki, a smak słodki dalej kojarzy nam się z bezpieczeństwem.

Czy organizm potrzebuje cukru?

Tak, nasz organizm potrzebuje cukru. Cukier należy do całej grupy węglowodanów: glukoza i fruktoza, sacharoza, laktoza, maltoza. Węglowodany są jednym z najważniejszych dostawców energii dla organizmu. Podstawą węglowodanów w diecie jest sacharoza, czyli cukier otrzymywany z buraków cukrowych oraz trzciny cukrowej. Węglowodany dostarczają nam energii, podnoszą ogólną siłę, poprawiają proces trawienia, łagodzą stres i dają i mogą pomóc utrzymać dobry nastrój. To jednak nie wszystko, ponieważ przyczyniają się też do produkcji znanego hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Jeśli masz więc ochotę na słodycze – nie przesadzaj i jedz z umiarem. Z pewnością nie przekreśli to Twojej walki o piękną sylwetkę. 

Nie wszystko, co smaczne i słodkie, musi być dla nas szkodliwe! Poniżej kilka form słodyczy, które warto wprowadzić do swojej diety w niewielkiej ilości.

Miód

Jego korzyści są znane od wieków. Zawiera podobną kalorii co cukier: w jednej łyżeczce cukru to około 30 kcal, a w łyżeczce miodu jest mniej więcej 35. Cukier nie zawiera jednak takiej ilości składników odżywczych, podczas gdy miód ma ich aż 70 . Są to witaminy, takie jak: B2, B6, B9, C, E, H, K. Poza tym zawiera minerały: żelazo, sód, magnez, wapń, jod, a także liczne enzymy, poprawiające trawienie.

Miód należy do najstarszych, naturalnych słodzikiem, ale od dawna jest też sprawdzonym lekarstwem na różne dolegliwości. Przede wszystkim pozytywnie wpływa na odporność i przyspiesza gojenie się ran oraz wykazuje właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne.

Bakalie

Niestety miód jest silnym alergenem. W takiej sytuacji możemy zastąpić bakaliami, które są bardziej bezpieczne i niezwykle smaczne. Suszone owoce zawierają zdrowe, naturalne cukry i wiele witamin. Znajdziemy w nich też minerały i pektyny oczyszczające jelita. To świetna przekąska, w pracy, podróży lub w szkole.

Dżemy i marmolada bez cukru

Dżemy i marmolady zawierają pektyny, które poprawiają funkcjonowanie układu trawiennego i obniżają poziom cholesterolu we krwi. Największa ilość tej substancji jest w jabłkach, śliwkach czarnych porzeczkach i morelach. Warto więc wybierać te owoce, jeśli chcemy zahamować swój głód na niezdrowe, słodkie przekąski.